Conversie Attributie - Waarom? Nut en Noodzaak van Conversie Attributie

Conversie Attributie – Waarom?

Conversie Attributie doe je vanwege de volgende redenen:

  • Budgetten eerlijker verdelen
  • Beter begrijpen hoe kanalen samenwerken
  • Beter begrijpen hoe je doelgroep “denkt”

Je wilt dus zo eerlijk mogelijk de credits toekennen per kanaal om bovenstaand doel/voordeel te bereiken.

Modellen van Conversie Attributie

  1. Laatste Klik Attributie
  2. Lineair Model
  3. Eerste interactie
  4. Tijdsverloop Model
  5. Tijd op site Model


1. Laatste Klik Attributie
Ken het volledige resultaat (waarde/opbrengst van de conversie) toe aan de laatste kanaal waar de bezoeker vandaan is gekomen.

2. Lineair Model
Ken het resultaat (waarde/opbrengst van de conversie) recht evenredig toe aan alle kanalen waar de bezoeker is geweest voordat de conversie plaatsvond.

3. Eerste interactie
Ken het resultaat (waarde/opbrengst van de conversie) toe aan het eerste kanaal waar de bezoeker is geweest voordat de conversie plaatsvond.

4. Tijdsverloop Model
Ken de meeste waarde toe van het resultaat (waarde/opbrengst van de conversie) aan het kanaal waar de bezoeker het kortst is geweest voordat de conversie plaatsvond.

Bijvoorbeeld Organisch heeft voor de conversie gezorgd, dan krijgt deze 50% van de waarde van de conversie toegekend. De overige 50% worden verdeelt over de kanalen die voorgingen aan de kanaal Organisch.

5. Tijd op site Model
Ken het resultaat (waarde/opbrengst van de conversie) toe aan alle kanalen op basis van tijd op de website door de bezoeker.

Wat is het juiste model voor Conversie Attributie?

Het juiste model voor Conversie Attributie bestaat niet. Dat komt doordat per analyse het resultaat afhankelijk is van:

  • Doelgroep
  • Product
  • Kanaal
  • Periode

Voorwaarden om Conversie Attributie Goed Toe Te Kunnen Passen

Om Conversie Attributie zo goed mogelijk in Google Analytics verwerkt te krijgen zijn een aantal zaken heel erg belangrijk om in te stellen:

NB
Dit artikel zijn aantekeningen die ik heb gemaakt naar aanleiding van de studie Google Analytics aangeboden door Karelgeenen.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *