Conversie Optimalisatie Kan Zo Simpel Zijn

Een week of twee geleden keek ik bij een klant maar eens wat de zoekfunctie van de website mij te vertellen had. Met andere woorden welk woord of welke woorden werden het meest ingetikt op de website?

Waarom Zou Je De Interne Zoekopdrachten Analyseren?

Intentie van de bezoeker
Bezoekers die een zoekopdracht uitvoeren op je website “geven” letterlijk informatie over de content die voor hen van belang is. Je krijgt een unieke kijk in de onderwerpen en termen die populair zijn onder de doelgroep. Aan de hand van de gegevens kun je nagaan of de juiste informatie op de website aanwezig is.

Navigatie efficiëntie
Bezoekers die via zoekmachines op je website uitkomen, landen vaak niet op de homepage. Is het vanaf iedere pagina op je website makkelijk navigeren? Vanuit de analyses is het dus mogelijk om slechte landingspagina’s te achterhalen en vervolgens te optimaliseren.

Tot Mijn Verbazing Dook Een Oud Probleem Op

Ik kwam snel tot het inzicht dat bezoekers op de website vaak op zoek waren naar het “adres”. Dat vond ik vreemd. Ik had namelijk al een tijd (jaren) geleden de website naar aanleiding van data-onderzoek daarop verbetert.

De bezoekers konden naar mijn beleving, en ook bevestigd door de data, makkelijk en snel het adres vinden.

Gedrag Van De Bezoeker Is Verandert: Zoeken Via Mobiel

Door de data te segementeren op “apparaat” veranderen de statistieken enorm. Het is waar dat via desktop de bezoeker van de website geen problemen heeft om “adres” te vinden. Daar wordt nauwelijks op gezocht.

Het is het gedrag via mobiel wat vrijwel 95% van de data voor zijn rekening nam. Als je de website van de klant via je mobiel bezocht dan was het “adres” blijkbaar slecht te vinden.

Weer Vreemd: De Button “Adres” Duidelijk Zichtbaar

Dus ik de website van de klant eens op mijn mobiel bekijken en de button “Adres” komt toch echt luidt en duidelijk naar voren.

Wat is hier toch aan de aan de hand?

Hij Doet Het Niet!

Wat blijkt!? Als je via mobiel op de button “Adres” klikt dan doet de button het niet. Dus ik weer naar desktop en daar doet de button het wel. Weer op mobiel testen en weer doet de “Adres”-button van de responsive website het niet.

Mijn aanname is dat een (gefrustreerde) bezoeker dan maar gebruik maakt van de interne zoekfunctie om aan de adres-gegevens te komen.

Conversie Optimalisatie Op Een Simpele Manier

Zonder al te gekke en ingewikkelde toeren uit te halen, en door gewoon de boerenverstand te gebruiken kom je met een beetje data-onderzoek en simpel testen al best ver……ook al zeg ik het zelf.

Ik had niet verwacht dat het probleem zo simpel te diagnoseren zou zijn. Nu is het een kwestie van het repareren van de button voor mobiel gebruik en dan er op letten wat de data zegt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *