Interaction Tracking via Auto Event Triggers

Status artikel: Concept V0.5

Wat zijn triggers?

Triggers zijn regels die bepalen wanneer een tag uitgevoerd moet worden. Hoe werken triggers? Hoe werken interactionbased triggers?

Wat zijn variables?

Variables are name-value pairs for which the value is populated during runtime. For example, the predefined variable named “url” has been defined such that its value is the current page URL.

Variables are used in triggers and in tags. In triggers, they are used to define filters that specify when a particular should be executed (e.g.: to execute a pageview trigger when the url variable is “example.com/index.html”). In tags, variables are used to capture dynamic values (e.g.: passing the transaction value and products purchased to a conversion tracking tag).

Google Tag Manager provides a set of predefined variables in each Web or Mobile App container that you create. With these variables, you’re able to create the most commonly needed tags and triggers. However, you can create additional variables to suit your specific requirements.

Interaction Tracking

In het geval van de speciale auto-event triggers zijn er twee extra functionaliteiten die deze auto-event triggers in zich hebben. Dus twee extra functionaliteiten:
1. Listener (dus onderdeel van de trigger, die ALLES registreert en doorgeeft aan GTM —> afhankelijk van je Filtersettings geeft de filter dan aan of een tag wordt uitgevoerd)
2. Filter >> that the site should fire or not

Let op:
• Bij debug-modus altijd ff op page-view kijken omdat daar blijkt of een tag echt goed is geplaatst + trigger

Voorbeeld van “add to cart click” tracken (6:40 minuut)

Ik ga het registreren van de Klik Hier button van http://angelsbeauty.nl/brazilian-wax-rotterdam/18plus-rob-geus-kan-geen-schaamstreek-harsen-en-ik-ga-hem-op-tv-leren-hoe-dat-moet/ doen.

1. Zorg ervoor dat je de Click-variabelen binnen GTM geactiveerd hebt
2. Eerst gaan we een generieke klik-trigger bouwen
3. De reden van de generieke klik-trigger is dat dit het listener onderdeel is. Je wilt weten of het listner onderdeel goed werkt
4. Klik op “Triggers”
5. Klik op “nieuw”
6. Geef de trigger een/de naam “Generieke Klik Trigger”
7. Klik nu op Triggerconfiguratie (cirkel symbool midden in de rechthoekige figuur)
8. Kies onder de kop “Klik” voor “alle elementen” (alle elementen omdat de button geen link is) en klik daar op
9. Laat de keuze van radio-button “Deze trigger wordt geactiveerd voor” “Alle klikken” daarop staan
10. Ga naar de preview en debug-modus door op de dropdown naast de knop “publiceren” (rechtsboven) te klikken. Kies hier voor “voorbeeld weergeven en debuggen”
11. Ga in dezelfde browser in een nieuw tabblad naar je website.
12. Reload de browser indien nodig
13. Klik (ergens) op je website op
14. Controleer of de gtm.click staat geregistreerd. Rechts onderin de Google Tag Manager deelvenster.
15. Houd (voor de apple-gebruikers) de cmd-knop ingedrukt als je op een link of button klikt. Hierdoor opent in je browser een nieuwe tab. Je browser zal daarmee voorkomen worden dat het herlaadt.
16. Als je op de button (of link) hebt geklikt die je wilt tracken krijgt deze interactie in de kolom “Summary” (linksonder in de preview-scherm) een nummer met een tekst: “gtm.click” of “gtm.linkClick”.
17. Klik op de relevante “gtm.linkClick” (dus de nummer onder “summary” die hoort bij de klik die je wil tracken).
18. Klik vervolgens op “Variables” in de hoofdmenu van de Google Tag Manager-venster in debug-modus op je website.
19. Nu zie je de klik-variabelen die zijn ingeschakeld. Deze variabelen zijn automatisch door Google Tag Manager gevuld, afhankelijk van waar je op hebt geklikt. Wat je wilt achterhalen zijn de unieke variabelen die gebruikt kunnen worden om de Filter in te stellen die uitsluitend afgaat wanneer op de “Klik Hier”-button wordt geklikt zodat deze in Google Analytics geregistreerd kan worden.
20. Hoe zorgen we ervoor dat de trigger afgaat wanneer wij dat willen? Dus dat de trigger op “true” springt? Je past de “Generieke Klik Trigger” aan naar een specifieke Trigger
21. Klik op de aangemaakte “Generieke Klik Trigger” in Triggers in Google Tag Manager.
22. Herbenoem de trigger naar bijvoorbeeld: Klik – beschrijving
23. Klik daarna op de venster van “triggerconfiguratie” of het potloodje rechtsboven in de venster
24. Laat de “Triggertype” voor wat het is
25. Kies bij “deze trigger wordt geactiveerd voor” voor “sommige klikken”
26. Kies vervolgens de variabele waar je op wilt filteren (linker dropdown-menu). In dit voorbeeld is het “Click URL”.
27. Kies bij de tweede veld uit de dropdown-menu voor “bevat”
28. Tik in de derde veld een unieke onderdeel van de variabele die je in het eerste veld hebt gekozen. In dit geval een uniek onderdeel van de url waar op geklikt wordt.
29. Klik nu op “opslaan”
30. Om de gespecificeerde Trigger te testen dan moet dat in combinatie met een Tag
31. Wat we nu gaan doen is de trigger koppelen aan een nieuwe Tag
32. Ga naar Tags in de linkerkolom van Google Tag Manager
33. Klik op “Nieuw”
34. Geef bij naam bijvoorbeeld: Google Analytics – gebeurtenis – Rob Geus video klik
35. Klik op “Tagconfiguratie”
36. Klik op “Universal Analytics” (indien van toepassing, ik ga uit van wel trouwens)
37. Voeg hier je tracking ID toe
38. Kies onder in de dropdown-menu onder “Trackingtype” voor “Gebeurtenis”
39. Voer bij “Categorie” in waaronder de gebeurtenis valt. Bijvoorbeeld bij tracken van een klik op een “voeg toe aan winkelmandje”-knop de categorie “producten”, en bij een klik naar een optin-pagina de categorie Opt In.
40. Voer bij “Actie” in wat er gebeurd. Bijvoorbeeld “Naar opt in pagina Klik”, of “voeg toe aan winkelmand Klik”
41. Je kunt de andere velden nog vullen voorlopig houd ik het hierbij
42. Klik nu op de “Triggers”-veld
43. Kies nu voor de voorgedefinieerde Trigger zoals gedaan bij stap 28
44. Klik op “Opslaan”
45. Ga naar de “Voorbeeld weergeven en debuggen”-modus, mocht je daar al in zitten klik dan op vernieuwen binnen de “voorbeeld werkruimte”
46. Ga naar de pagina op de website waar je de Google Tag Manager in wilt testen en vernieuw eventueel de pagina
47. Doe nu een zogenaamde negatieve test. Klik op een willekeurige link of pagina in de menu waarbij de trigger NIET af zou moeten gaan.
48. Als het goed is zul je in de GTM-venster op de webpagina onder het kopje “Tags Not Fired On This Page” de Tag terugvinden die je net hebt aangemaakt.
49. Test nu of de tag afgaat bij het klikken op de gespecificeerde trigger. In dit geval klikken op de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *