Superwaardevolle Techniek Wat Jou Nu Helpt Om Sterke Headlines Te Schrijven

Bij het schrijven van teksten is een headline een van de belangrijkste aspecten. Sommigen zeggen het belangrijkste aspect!

Als je je dat realiseert dan wil je natuurlijk weten of de headline die je geschreven hebt goed is, en of je headline sterk is.

Ik Wist Niet Hoe Je De Kracht Van Een Headline Moest Beoordelen

Sinds ik me wat professioneler met copywriting bezighield liep ik er tegenaan dat ik niet wist hoe je de kracht van een headline moest beoordelen (eventjes los van splittesten bekeken).

En tja je zit daar alleen achter je toetsenbord en tikt verschillende headlines, en niemand om mee te overleggen, want:
⇒ Hoe Beoordeel Je Nou Of Je Headline Goed Is?
⇒ Hoe Kom Je Er Überhaupt Achter Of Je Headline Zwak Of Sterk Is?

Om bovenstaand probleem op te lossen ben ik op een techniek gestuit wat mij helpt om te toetsen of de headline die ik geschreven heb ergens op lijkt ;).

Ik weet zeker dat jij er ook iets aan hebt. Komt ‘ie!:

Een sterke / goede titel moet aan 4 criteria voldoen:
1. Urgentie
Er moet een (dringende) reden zijn waarom de lezer nu actie moet ondernemen.

2. Uniek
De inhoud moet uniek zijn. Niet iets wat je al vaker (door anderen) hebt horen zeggen.

3. Super Specifiek

4. Bruikbaarheid / Voordeel
Je lezer moet wat aan de inhoud hebben. Met andere woorden je lezer moet een (belangrijk) voordeel herkennen.

Hoe beoordeel je een headline op bovenstaande criteria?

Vraag je af “Hoe goed voldoet deze titel op een schaal van 1 tot 4 aan bovenstaande criteria?” Waarbij 1 slecht is en 4 fantastische is.

Beoordeel een titel per onderdeel.

Norm
Minimaal 3 van de 4 criteria moeten minimaal een 3 scoren. Als dat niet zo is dan is jouw titel te zwak. Je moet je titel dan herschrijven.

Tijd voor een voorbeeld uit mijn praktijk.

Ik heb een verkooppagina gemaakt voor de verkoop van een pincet als een upsell (of crossell, kies jij maar ;)) waarbij mijn eerste headline als volgt luidt:

Headline Variant 1
“50% KORTING Op Een GOEDE Pincet”

Laten we aan de hand van de 4 criteria bovenstaande headline beoordelen.

1. Urgentie
Tja….enige reden dat jij nu gebruik maakt van deze aanbieding is de 50% korting en dat het een goede pincet is. Wat is eigenlijk goed?

Ik denk dat ik mezelf een 2 hiervoor geef. De noodzaak is redelijk aanwezig maar ik denk dat als ik een 3 aan mezelf geef het te makkelijk allemaal wordt.

2. Uniek
Is de inhoud wel eens vaker door een ander gezegd? Voor zover ik weet zegt de concurrentie het niet op deze manier.

Helaas moet ik mezelf ook hiervoor een 2 geven, al was het alleen maar dat er vaker wordt gezegd dat er ergens korting op is.

3. Super Specifiek
Hoe specifiek wordt er gesproken over een onderwerp? Mijn headline is specifiek, maar niet super specifiek.

Ook hier een 2. Het kan beter.

4. Bruikbaarheid / Voordeel
Gaat de headline in op een passend voordeel voor de lezer? Ja we hebben het hier over 50% korting en over een pincet, het is iets en toch nog niets.

Want komt het voordeel wel sterk genoeg naar voren? Is dit wel iets wat aan een geïnteresseerde persoon het onderscheidend voordeel naar voren brengt?

Nee.

Ik geef mezelf hier een 1 voor.

Score Headline Variant 1

Het mag duidelijk zijn dat de headline (1) herschreven moet worden. Deze headline is zwak op basis van de 4 genoemde criteria

Ik zit op dit moment per criterium onder de 3.

Ok, nu mezelf naar de slachtbank gebracht te hebben (altijd moeilijk om jezelf te slachten, je blijft een sterke en een zwakke hand houden ;)), tijd om de headline te herschrijven.

Headline Variant 2

“50% KORTING Op Een TopKwaliteit Pincet Die Zelfs De Fijnste Haartjes Grijpt En Verwijderd”

We pakken weer de 4 criteria erbij en beoordelen.

1. Urgentie
Voor urgentie geef ik mezelf nog steeds een 2. De urgentie zit er nog steeds niet knallend in.

Ik kan bijvoorbeeld het woordje ‘Nu’ voor de 50% zetten en dan krijg je dit:
“Nu 50% KORTING Op Een TopKwaliteit Pincet Die Zelfs De Fijnste Haartjes Grijpt En Verwijderd”

Merk je het verschil? Door het toevoegen van 1 woord ga ik van een 2 naar 2,5. Cool hè!?

Of Ik kan een houdbaarheid aan de aanbieding toevoegen dan krijg je dit:
“Nog 3 Dagen 50% KORTING Op Een TopKwaliteit Pincet Die Zelfs De Fijnste Haartjes Grijpt En Verwijderd, Ontvang Nu Jouw Korting”

Omdat de headline variant 2 momenteel ook echt (live) wordt gebruikt pas ik hem hier niet aan.

2. Uniek
Hier geef ik mezelf een 3.

Yaaaahooooo!!!! mijn eerste 3! :).

Weinig (tot geen) concurrenten die het op deze manier zeggen, en überhaupt weinig (tot geen) pincetten die op deze manier worden aangeboden.

3. Super Specifiek
Hier geef ik mezelf een 2,9.

De headline spreekt over een pincet die blijkbaar bedoeld is om haartjes te verwijderen, dus epileren. En niet om postzegels in te herordenen.

Maar je kan je afvragen wat is topkwaliteit? Gelukkig gaat de headline daar op in: …Pincet Die Zelfs De Fijnste Haartjes Grijpt…

4. Bruikbaarheid / Voordeel
Wederom een 3 voor mijzelf :).

Naast de 50% korting komt het voordeel van de topkwaliteit pincet duidelijk naar voren:
“…Pincet Die Zelfs De Fijnste Haartjes Grijpt En Verwijderd”

Voor de doelgroep is het ultrabelangrijk dat de pincet goed zijn werk doet. Kortom ook de fijnste haartjes grijpt.

Het is mij opgevallen in de praktijk (mijn salon) dat ook al geef je een topkwaliteit pincet gratis aan een vrouw (ja een vrouw) zij zal de pincet vaak eventjes testen.

Conclusie

Volgens de gestelde norm (3 van de 4 criteria minimaal een 3) voldoe ik nog niet.

Maar:
Door het afzetten van headline variant 1 tegen de 4 toetsingscriteria heb ik zonder met iemand te overleggen, en op basis van onderzoek wat de doelgroep wil van een pincet, mijn headline herschreven en sterker neergezet.

Mijn Vraag Aan Jou Is:

  • Hoe zou jij de headline kunnen verbeteren?
  • Welke tips heb jij om een headline te toetsen op kracht?

Ik zie je reactie (hieronder) graag tegemoet.

Vriendelijke groet,

Aswin Ganga

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *