De Braderie VerkoopFunnel

Afgelopen zondag (4 september 2011) deden Angela en ik een braderie. De braderie is een promotie-instrument voor onze taartbusiness (zie Deliciousdelights.nl) om nieuwe klanten op een laagdrempelige manier kennis met ons te laten maken.

Het belangrijkste wat mij opviel aan het publiek was de taaiheid van het publiek. Als wij onze verkoopstrategie niet op orde zouden hebben dan was het misschien wel eens de meest teleurstellende braderie ooit van mij en Angela geweest.

Maar NEE. Als ik en Angela een beurs doen of een braderie of what-ever, waar een kraam bij komt kijken en het publiek loopt langs, dan MAKEN wij er een succes van.

De formule die wij gebruiken is supersimpel en werkt ALTIJD! Eerst vertel ik je hoe wij het doen en dan leg ik een dwarsverband naar het verkopen via internet. Ik leg dan uit hoe de principes ook bij InternetMarketing werken.

Stap 1. Ben vrolijk!
Hoe vaak zie jij niet kraamhouders chagrijnig, met de armen overelkaar en niet geamuseerd en genietend uit de ogen kijken. Heb jij dan nog zin om iets te kopen of in gesprek te gaan met de kraamhouder?
Of
Daar loopt zo een vrolijke vogel rond die als je hem aankijkt naar jou lacht en je uitnodigt om een kijkje te komen nemen op zijn kraam. Is dat nou niet leuk?

Stap 2. Zorg voor een GRATIS Beleving.
Ik zorg de hele dag er voor dat mensen GRATIS Cake, Taart en Cupcakes bij ons kunnen proeven.

  • Dat doe ik door niet achter de kraam te blijven hangen maar ik heb een dienblad gevuld met stukjes Cake en CupCakes en sta midden in de stroom van mensen.
  • Als ik mensen zie aankomen bied ik hen Cake en CupCakes aan om te proeven. Het is GRATIS en 60% – 70% wil wel proeven (BELEVING)
  • Ik spreek de mensen aan door ze eerst een compliment te maken. Ik zeg ‘meneer, mevrouw wat ziet u er fraai uit vandaag’ of iets dergelijks. En dat meen ik want ik houdt van alle mensen en ik vindt iedereen mooi. Ja, ook jou.

Stap 3. Geleid de prospect (potentiële klant naar de kraam)
Als men geproefd heeft vind men het meestal lekker. Wat ik dan doe is (dit heb ik door ervaring opgedaan), ik vertel over onze kraam (2 meter van ons verwijderd) vertel wat bijvoorbeeld Cake kost om aan te schaffen en WIJS naar de kraam en naar Angela, dat zij de Specialist is voor meer vragen. Voorheen wees ik wel waar de kraam was en sprak ik over Angela maar liet ik de prijsaanduiding weg. Door te vertellen hoeveel het kost (met natuurlijk een ingebakken korting ‘€ 2,00 per stuk en 3 stuks voor € 5,00’) verkopen wij meer. Alleen door toevoeging van de prijsaanduiding.

Stap 4. Wees enthousiast (wat sterk samenhangt met stap 1)
Omdat Angela enthousiast is over het bakken en het haar passie is, is Angela enthousiast over haar vak. Alle vragen die een prospect stelt worden beantwoord en een bepaalt percentage koopt meteen. Een ander percentage prospects besteld binnen een termijn van twee maanden een Taart of CupCakes bij ons.

InternetMarketing
Bovenstaande vier stappen is de formule die wij gebruiken en als je het vanuit principes bekijkt herken je het op veel verschillende manieren en op verschillende plekken terug. Ook in de InternetMarketing zie je deze bewezen manier van werken terug.

Ik zal als voorbeeld de InternetMarketingUniversiteit (IMU) van Tonny Loorbach nemen.

Ik begin met een iets andere volgorde, dat zou voor het begrip niets uit moeten maken.

SEO, Vindbaarheid
Onder stap 2 heb ik het er over dat ik op een braderie (pro)actief tussen de stroom van langslopende mensen ga staan je kunt als het ware niet om mij heen.
Het principe dat je potentiële klant niet om je heen kan past Tonny toe door IMU super geoptimaliseerd te houden voor Google. Daarnaast staan er op de IMU zoveel relevante waardevolle artikelen dat als jij in Google zoekt op termen die samenhangen met InternetMarketing de kans groot is dat je ergens bovenaan de zoekresultaten de IMU vind. Op Google kun je dus niet om de IMU heen. Althans dat is het streven.

GRATIS Beleving
Als je in Google op een zoekresultaat van de IMU klikt en je komt op de site, dan zie je in de header van de site een GRATIS te downloaden boek staan. Awel het is GRATIS. ‘Wat is het risico als ik het doe?’ denkt men. 0,0. OK laten we het boek ‘Internet Succes Formule’ van Tonny Loorbach downloaden. WOW!! wat een goed boek! Zoveel waardevolle informatie en dan ook nog GRATIS! Dit is Da Bomb!! Snap je ‘m? De beleving….

Geleid de prospect
Ok we hebben het boek ‘Internet Succes Formule’ van Tonny Loorbach gedownload. Viel het je op dat je effu moest double-optinnen? Want nu zit je in de mailinglijst van de IMU. Sterker nog je zit in de AutoResponder. Met een voorgeprogrammeerde frequentie krijg je waardevolle informatie toegestuurd en ergens onderaan een mail staat...’vond jij dit waardevolle informatie dan vind je dit misschien ook leuk, klik hier’.. of zoiets dergelijks. Jij klikt en krijgt een waanzinnig goede aanbieding om een digitaal product bij de IMU aan te schaffen. Merk je hoe je naar de koop werd geleidt? Eerst GRATIS Ebook, dan de waardevolle mails, en subtiel een link naar een betaald product. Geniaal toch?!

Funnel
Dit was ‘m. O ja, voor degenen die zich nog steeds afvragen wat funnel nou betekent. Een funnel is niks anders dan de stappen die een klant maakt of moet maken wat uiteindelijk tot een door jou gewenste (trans)actie leidt.

Het is laat ik moet slapen.

Mocht je nog vragen of wat te melden hebben, laat een reactie achter.

Groet,

Aswin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *