Marktvalidatie, Het Belang

Momenteel ben ik bezig om voor een klant een internetmarketing-strategie op te zetten met als doel een product winstgevend in de markt te zetten.

In dit artikel geef ik een praktijkvoorbeeld van het belang van marktvalidatie volgend op keyword-research. Zonder marktvalidatie was het advies aan mijn opdrachtgever uitsluitend gebaseerd op keyword-research. Daardoor zou mijn advies verkeerd geweest zijn en zou ik de plank dus volledig mis slaan.

Eerst een stukje uitleg:

Keyword-research

Onderdeel van het fundament van je internet-business is keyword-research. Keyword-research doe je onder andere om te achterhalen op welk woord en woordcombinaties er gezocht wordt naar diensten of producten in de markt waar je je op begeeft of wilt begeven.

Keyword-research is vooral van belang als je wilt bepalen of er een markt is in een bepaalde niche en/of om überhaupt een niche te vinden.

Marktvalidatie

Als je je keyword-research naar tevredenheid hebt gedaan, is het wel handig om te weten hoe er in de markt gedacht wordt over jouw (aan te bieden) product of dienst. Nog mooier: een door velen ervaren probleem waar nog geen of nauwelijks een oplossing voor wordt geboden.

Terug naar de praktijk:

Keyword-research

Een van de resultaten van de keyword-research in de niche waar mijn opdrachtgever reeds in opereert, is dat er veel vraag is naar een specifiek soort dienst binnen de niche.

We stuiten hier door keyword-research op een niche binnen de niche genaamd Xanic (een verzonnen naam). De dienst die mijn opdrachtgever biedt is educatie aan professionals. Dus de focus op de website  zou het aanbieden van educatie over Xanic kunnen zijn.

Marktvalidatie

Waar wil je jouw markt op valideren? Hieronder een viertal vragen waarmee ik probeer vast te stellen of ik met een markt te maken heb waar in ieder geval geld te verdienen valt:

  • Is de markt makkelijk te bereiken?
  • Is de markt specifiek en klein genoeg waar weinig concurrenten zijn en tegelijkertijd groot genoeg is om geld te verdienen en fatsoenlijk winst te maken?
  • Heeft de specifieke markt geld voor de dienst of product en zal het zijn geld daadwerkelijk aan de dienst of product uitgeven?
  • Heeft de markt een grote passie voor het onderwerp of de hobby?
Via Blogs, Fora, Sociale netwerken, Opinie-sites, Review-sites, etc. onderzocht ik hoe de markt denkt over de dienst Xanic.

Conclusie marktvalidatie Xanic

Het blijkt dat de markt qua prijs/kwaliteit-verhouding de dienst voor Xanic te duur vind om het door een professional te laten verzorgen en de markt is op zoek naar manieren om het zelf te doen.

Eye-opener

De conclusie uit de marktvalidatie was een eye-opener voor mij en mijn klant.

Zonder marktvalidatie en uitsluitend op basis van keyword-research hadden wij op een behoefte die er nauwelijks is hebben ingezet. Namelijk het leren aan professionals om Xanic bij de markt toe te passen.

Nu is de opdrachtgever bezig een dienst en product te ontwikkelen om te voorzien in de behoefte van de markt, namelijk het leren zelf te doen. Een behoefte waar door anderen nog niet of nauwelijks in voorzien wordt.

Ik hoop dat ik door mijn praktijkvoorbeeld duidelijk heb kunnen maken wat het belang van marktvalidatie is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *