Verkoopdoel Niet Bereiken Met De Verkeerde Website

Het werkt erg frustrerend als je veel tijd in een website stopt om vervolgens te merken dat je verkopen en/of aantal leads per periode niet toenemen, wat nou net wel de bedoeling is. Dat is het geval bij een klant bij mij.

Weer Betrokken Bij De Online Marketing

Ik ben, na enige tijd er uit geweest te zijn, weer betrokken bij de Online Marketing van een klant van mij. We zijn na een migratie van de website hard bezig om de gekelderde leads en verkopen na de migratie weer in het positief te trekken………..Maar het gaat zeer stroef.

Waarom Gekelderde Leads En Verkopen?

Aangezien ik in een “rijdende trein” was gesprongen zag ik de website met nieuw uiterlijk en onder andere url-structuur pas na de live-gang. Bij een migratie van een website heb je altijd wel zaken waarbij na live-gang blijkt dat er hier en daar nog aan gewerkt moet worden.

Na een periode aan de nieuwe website gewerkt te hebben begon het bij mij te dagen waarom de leads en verkopen achterbleven ten opzichte van voor de migratie.

Hieronder een schrijven van mij naar de opdrachtgever (X) en de Webbouwer (Y):

Titel: Reden dat de aanmeldingen zo laag zijn is bekend – Doel wijkt af

Beste X en Y,

De afgelopen week hebben Y en ik een aantal veranderingen doorgevoerd aan de website met als doel dat de aanmeldingen toenemen. We hebben onder andere:

  1. De knop “Tarieven” toegevoegd aan de menubalk
  2. We hebben een formulier toegevoegd aan de BlaBla-pagina
  3. We hebben bij de BlaBla-pagina een contactformulier toegevoegd

Het toevoegen van een formulier aan de BlaBla-pagina heeft het meest effect op toename van de aanmeldingen gehad in de afgelopen week.

Aantal aanmeldingen nog steeds ver onder de norm

Ondanks de lichte toename van aanmeldingen via de BlaBla-pagina is het totaal aantal aanmeldingen ver onder de norm van voor de migratie.

Ook is zichtbaar dat het aantal aanmeldingen op Product-ABC nog steeds ver onder de norm is.

Reden dat de aanmeldingen zo laag zijn is bekend – Doel wijkt af

Nu ik krap een week met de nieuwe website heb gewerkt, en het meer heb kunnen vergelijken met de oude website is het me meer en meer duidelijk geworden waarom de aanmeldingen achter blijven ten opzichte van de norm.

De reden is dat de huidige website is gebouwd met een ander doel dan de oude website. De huidige website is uitsluitend gebouwd om goed te scoren in Google en om directe verkopen te genereren.

De oude website had als doel leads (en eventueel een directe verkoop) te genereren, en daarbij als doel hoog te scoren in Google op de woordcombinatie “product-ABC Stad”.

Wat nu? – AUB Overleg met zijn drieën

Op dit moment heb ik het idee dat wij water naar de zee dragen met de aanpassingen die Y en ik doorvoeren.

Ik wil graag dat we op korte termijn bij elkaar komen, zodat ik mijn bevindingen kan toelichten en dat bespreken.

Moraal Van Het Verhaal

Moraal van dit verhaal is dat hoger in Google komen te staan niet meteen een garantie is dat je meer zult verkopen en/of leads zult genereren.

In reactie op een opmerking van mijn opdrachtgever daarover hieronder mijn woorden:

Hoger in Google komen te staan is onderdeel van onze strategie, helaas hebben we een terugval in conversiepercentages en dat moet eerst gerepareerd worden. Inmiddels is wel bewezen dat hoger in Google komen te staan geen 1:1 wet is dat je ook meer conversies zult hebben. Dat is een vrij hardnekkig misverstand wat moeilijk uit te leggen valt dat het niet altijd zo werkt. Toch een poging van mijn kant: Als je Salesfunnel niet op orde is kun je hoog staan wat je wilt, en toch GEEN leads en verkopen genereren.

Het Doel Voor Ogen Houden Is Bij De Bouw Van Een Website Erg Belangrijk

Het is dus bij de bouw van een website erg belangrijk om het (belangrijkste) doel goed voor ogen te houden. Dit doel moet het uitgangspunt zijn van alle uitingen op je website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *