Wat Is Strategie?

Wat is strategie? Toen ik in het schooljaar 1996 – 1997 aan de slag ging met NIMA Marketing B werd het begrip Strategische Marketing bij mij geïntroduceerd.

Strategische Marketing?

Het begrip Marketing was al iets wat ik toen nauwelijks bevatte. Waarom moest men zo nodig strategisch er voor zetten?! Nu was ik dus dubbel het spoor bijster.

Wat is strategie?! Wat is strategisch marketing en voor een Online Verkoop Professional, wat is strategische Internetmarketing?

Als men toen gewoon had verteld:

Beste Aswin (uilskuiken!) strategische marketing is gewoon spullen en diensten verkopen maar dan niet aan een persoon maar aan een heleboel personen (consumenten) tegelijk (MARKETING).

Wat je daarbij doet is een doel voor de komende drie of vijf jaar stellen en terugdenken naar het NU zodat je vanaf nu een plan maakt naar het doel toe (STRATEGISCH).

Lange termijn denken

Dus strategische marketing is lange termijn denken. Hoe wil ik dat mijn business er over twee, drie, vijf, tien of twintig jaar er uitziet en wat moet ik er NU voor doen om dat doel te bereiken?

Wat Is Het Voordeel Van Het Hebben Van Een Strategie?

Het belangrijkste voordeel van het hebben van een strategie is het hebben van overzicht. Het hebben van overzicht geeft rust. Mocht je een korte termijn tegenslag hebben op weg naar jouw lange termijn doel, dan maakt dat per saldo niet veel uit. Je lost het probleem op en gaat verder op weg naar je doel, desnoods met een omweg.

Doordat je weet waar je naar toe gaat raak je niet afgeleid door korte termijn manieren en oplossingen die je wellicht sneller naar jouw doel leiden.

Afleiding is namelijk een belangrijk nadeel van het internet. Het internet is zo groot (oneindig in feite) en de manieren waarop je jouw doel kunt bereiken zijn zo divers, dat het gevaar ontstaat dat je niet weet wat het beste bij je past om jouw doel te bereiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *